U bevindt zich op: homeELDR

ELDR: Europese Liberalen

ELDR logo groot

Op Europees niveau is D66 lid van de partij van Europees Liberaal Democraten. Binnen de Europese Liberaal Democratische partij (ELDR) werken 56 (sociaal-)liberale partijen uit meer dan 35 Europese landen samen. Naast D66 is ook de VVD lid van de ELDR. Bekende buitenlandse partijen die lid zijn van de ELDR zijn de LibDems†uit het Verenigd Koninkrijk, de FDP uit Duitsland en de Open VLD uit Vlaanderen.†

ELDR heeft de volgende doelstellingen:

• De liberaal-democratische beweging in de EU en heel Europa versterken
  • Liberaal-democratische politici in heel Europa de kans te bieden elkaar beter te leren kennen en een gemeenschappelijke politieke visie te ontwikkelen.
  • Een gemeenschappelijk manifest voor Europese Parlementsverkiezingen opstellen en aannemen.†

ELDR gelooft in een Europa dat gebaseerd is op de fundamentele liberale principes van vrijheid, democratie, gelijke rechten voor iedereen, mensenrechten, tolerantie en solidariteit. De partij gelooft in een eerlijk, vrij en open Europa, waar het voor iedere burger mogelijk is om zich maximaal te ontplooien, vrij van armoede, onwetendheid en discriminatie.†

Om deze doelen te bereiken streeft ELDR er naar de Europese markt zo in te richten dat er geen interne belemmeringen meer zijn. De Europese economie moet zo hervormd worden, dat deze welvarender en competitiever wordt. Dan zal de werkgelegenheid groeien en zullen†de consumentenprijzen stabieler zijn.†

Verder heeft de ELDR heeft zich altijd sterk gemaakt voor verregaande Europese integratie en een Europese Grondwet, om te komen tot blijvende vrede, stabiliteit en welvaart in Europa.

Kijk voor actuele informatie over ELDR op www.eldr.eu

ELDR†Associate Membership

Het is sinds maart 2011 mogelijk om je individueel in te schrijven bij ELDR. Je wordt dan een 'associate member' en daarmee geÔnformeerd over ELDR activiteiten en politieke ontwikkelingen in de landen waar ELDR partijen actief zijn. Het lidmaatschap kost 25 Euro per jaar. Voor meer informatie, klik hier.

D66 ELDR projecten

D66 heeft in 2009 een Europees filmfestival georganiseerd met ELDR fondsen. In 2010 heeft D66 in samenwerking met OpenVLD (BelgiŽ), Lymec en CDC (CataloniŽ)†een project over jeugdwerkloosheid uitgevoerd, kllk hier voor de publicatie. In 2011 staat "A liberal road map for energy transition" centraal, in samenwerking met de Liberal Democrats (VK)†en Centerpartiet (Zweden). Klik hier voor de publicatie. In april 2012 organiseerde D66 in Maastricht†een Debenelux conferentie voor liberale lokale politici uit Belgie, Luxemburg, Duitsland en Nederland. De deelnemende partijen (o.a. D66, VVD, OpenVLD en†FDP) hopen van deze conferentie over grensoverschrijdende samenwerking een succes te maken. De volgende editie staat gepland voor 27 en 28 april 2013 in Enschede.

European Liberal Forum

ELF logo

De internationale stichting van D66 (stichting IDI)†is lid van het European Liberal Forum. Samen met andere Europese denktanks en internationale stichtingen organiseert ELF conferenties en seminars over o.a. liberaal gedachtegoed, migratie, energietransitie en de verhouding tussen markt en staat. Met deze bijeenkomst en met publicaties†draagt ELF bij†gedachte- en visievorming over Europese integratie en samenwerking en Europees beleid. D66†heeft in 2010 samen met denktanks uit o.a. Oostenrijk, Zweden, ItaliŽ en RoemeniŽ een vergelijkend onderzoek "Liberal Principles Compared"†gedaan naar de invulling van liberale principes bij verschillende partijen. Voor de publicatie van dit onderzoek, klik hier.

The artists from Douze Points for Freedom
Blog D66 Internationaal

De boer op

door Raymond van Doorn Wel eens gehoord van de Salon de l’Agriculture? Jaarlijks worden eind februari alle mogelijke Franse streekproducten uitgestald voor deze drukbezochte landbouwbeurs in Parijs. Naast een ...